سخنی درباره اهمیت رقابت سالم اقتصادهای ملی و جهانی در زمینه دکوراسیون

طرح به مناسبت آغاز سال 1397؛ حمایت از کالای ایرانی
2,271

سخنی درباره اهمیت رقابت سالم اقتصادهای ملی و جهانی در زمینه دکوراسیون

چندی پیش به ویدئوئی در اینستاگرام برخورد کردم که به سخنان کوتاه مدیر یک شرکت تولیدی اختصاص داشت. آنچه در این ویدئو بویژه جلب توجه می نمود, شدت خشم و عصبانیت این مهندس کارآفرین نسبت به چین بود.


تا زمانی که برای یک کالا بازار نباشد, هیچ عاقلی اینهمه زحمت برای واردات را بدوش نمیگیرد !      

پیشتر درباره اهمیت بخش بازرگانی در صنعت ( از جمله در شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ) و کشاورزی مطالبی در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” تقدیم شده است. در آنجا اشاره کردیم که بخش تجارت ( از جمله واردات ) اگر بدرستی و قانونمند مدیریت شود, در واقع بال دوم تولید در هر کشور بشمار میرود.

هیچ تولید و واردات بدون ” فروش ” نمیتواند به حیات خود ادامه داده و تداوم یابد. از سوی دیگر ” فروش ” خود ارتباط مستقیم با سلیقه بازار دارد که بویژه در روزگار ما دامنه جهانی یافته است. لذا دیگر نمیتوان مثل صد سال پیش سلیقه عمومی را باصطلاح مهندسی کرد. امروزه اینترنت و شبکه های اجتماعی مرزها را در نوردیده و دیگر چیزی بنام سلیقه ” شرقی ” , ” غربی ” و غیره نداریم.

در چنین وضعیت تولیدکنندگان نیز اگر میخواهند از بازار جا نمانند, باید همواره خود را ” به روز ” نگه دارند. منظور از ” به روز ” بودن, هم در سلیقه و نیز قیمت است. باید قبول کرد که دیگر زمان تحمیل یک یا چند کالای محدود و قیمتهای دلبخواه, گذشته است.

چین بعد از اصلاحات اقتصادی جدی چند ده سال اخیر, برخلاف ژاپن و کره جنوبی راهی را برای نفوذ در بازار جهانی انتخاب کرده که ظاهرا به مذاق کسانی خوش نمی آید که به حمایت های بی در و پیکر باصطلاح ” ملی ” عادت کرده اند. صنعت و کشاورزی چین این قابلیت را مال خود کرده که هر کالا را با کیفیت و قیمتهای بسیار متفاوت میتواند تولید و به بازار عرضه کند.

بهمین جهت این کشور همانگونه که به بازارهای درجه یک آمریکا و اروپا سرویس میدهد, هیچ مشتری ایرانی را که نیز رد نمیکند که شاید خواهان کالای کم کیفیت, اما ارزان است. لذا لازم است موسسه استاندارد ایران نیز مثل کشورهای پیشرفته صنعتی به وظیفه خود درست عمل نماید. در اینصورت درجه بندی کالاها در بازار, به درستی انجام شده و مشتری بنا به سلیقه و بودجه خود در انتخاب آزاد خواهد بود.


میگویند حرمت امامزاده به متولی آنست ! موسسه استاندارد ایران را باید بکوشد که از دیگران جا نماند !      

در این شرایط کالای با کیفیت و قیمت مناسب ایرانی میتواند بخوبی با آن کالای مشابه وارداتی رقابت کند که بجهت کیفیت نازل و از نظر قیمت هم چندان ارزان تر نمی باشد.

رانت در هر صورت مخل رقابت است. این رانت چه به کالای ملی یا وارداتی تعلق بگیرد, منبع فساد و مخل بازار آزاد و رقابت سالم اقتصادی است.

با آرزوی رفع هرچه سریعتر مشکل ” کرونا ” , منجمله از دامان تولید و فروش, این روزها باید بویژه مراقب سلامتی خود و عزیزانمان باشیم.

برای رقابت تنها اراده کافی نیست. دانش و تجهیزات مناسب هم باید ضمیمه خواستن ها باشد. آنان که تجربه کار چوب دارند میدانند که این اتصال فارسی و کام و زبانه ( ویدئو پیوست ) را با ابزارهای ابتدائی هم میشود اجرا کرد. اما گفته اند میان ماه من با ماه گردن, تفاوت از زمین تا آسمان است !  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.